Vraagt een organisatieverandering, bijvoorbeeld zelfsturing, om een andere inzet van uw medewerkers? Wilt u de effectiviteit van uw medewerker(s) vergroten en het verzuim binnen uw organisatie terugdringen? Croonen Coaching biedt individuele- en teamcoaching waarmee de persoonlijke en professionele competenties van de medewerker(s) beter worden benut. Als uw werknemer lekker in zijn vel zit, is deze minder vaak ziek en wordt de sfeer binnen de afdeling verhoogd. Dat leidt tot een betere prestatie van uw medewerker en/of team en een afname van verzuimkosten.
Het individuele coachingstraject
Het coachingstraject is resultaatgericht en tijdsgebonden: meestal gaat het om een vijftal coachgesprekken. Na de intake is het coachingstraject niet vrijblijvend, de medewerker verbindt zich aan de overeengekomen tijdsduur en aan de afspraken die hierin worden gemaakt. De beoogde doelstellingen kunnen liggen op het vlak van:
- effectief leidinggeven
- conflicthantering
- re-integratie of voorkoming van burn-out
- stressmanagement
- functioneel omgaan met emoties
- effectief communiceren
- professioneel inzetten van persoonlijke kwaliteiten
- loopbaanvragen
Een coachingstraject bestaat uit:
- een intakegesprek met de gecoachte en eventueel de opdrachtgever
- een beperkt aantal coachgesprekken
- een evaluatie met de gecoachte en eventueel de opdrachtgever
- optioneel een schriftelijke rapportage
Om goed zicht te krijgen op het werkterrein brengen we eerst de rollen en verantwoordelijkheden van de gecoachte in zijn/haar functie in kaart. Aan de hand van concrete werkervaringen leidt Croonen Coaching uw medewerker naar een beter functioneren. Tijdens een intakegesprek stellen we samen haalbare, praktijkgerichte doelstellingen en concrete vragen vast. Wil de gecoachte bijvoorbeeld beter leren omgaan met stress of emoties? Welke ambities en doelstellingen heeft hij of zij en wat is er nodig om deze te bereiken? Uw medewerker leert diens kwaliteiten en krachten (h)erkennen en deze beter in te zetten.
Een individueel coachingstraject bestaat gemiddeld uit 4 tot 6 bijeenkomsten in 2 tot 3 maanden tijd. Tussentijds gaat uw medewerker ook thuis en in het werk aan de slag met diverse opdrachten en oefeningen op maat. Zo wordt op een constructieve en doeltreffende wijze gewerkt aan het bereiken van een positief resultaat.
Observatie en coaching tijdens werk
Praktijkgerichte medewerkers hebben er vaak meer baat bij om aan de hand van concrete werksituaties te worden gecoacht. Samen met u en/of uw medewerker kiezen we een relevante werksituatie uit om te observeren. Vervolgens bespreken we het focusgebied van zijn of haar functioneren; bijvoorbeeld hoe deze leidinggeeft, omgaat met studenten of gesprekken voert waarin slecht nieuws moet worden overgebracht. Aan de hand van concrete voorbeelden geeft Croonen Coaching gerichte feedback. Vervolgens gaat de gecoachte met deze input aan de slag. In een later stadium wordt uw medewerker opnieuw geobserveerd om te zien hoe deze het geleerde in de praktijk toepast en waarbij er eventueel nog tips en/of begeleiding wenselijk is.
Teamobservatie
Croonen Coaching observeert teams in een bestaande werksituatie, waarbij de positie van de coach als buitenstaander optimaal wordt benut. Zie teamcoaching en teambuilding voor meer informatie over de werkwijze. De aanpak van Croonen Coaching is resultaatgericht en vergt slechts een beperkte tijdsinvestering: het team is tijdens de observatie ‘gewoon’ aan het werk. Ter afsluiting van het traject vindt uiteraard een evaluatie plaats met terugkoppeling naar de vooraf bepaalde doelen en wensen.
Intervisie
Wilt u de deskundigheid in uw organisatie bevorderen en de kwaliteit van het werk verbeteren? Dan biedt een intervisietraject wellicht uitkomst. In een begeleide intervisie leren collega’s van en met elkaar vanuit werksituaties zoals een veranderingsproces, werkprobleem of moeizame cliëntrelatie. Het biedt gelegenheid tot kwaliteitsontplooiing, door middel van een open vraagstelling en een gerichte feedback en aanpak. Zo kunnen werkervaringen leerervaringen worden. Dit meedenken gebeurt niet door het aandragen van oplossingen, maar door het stellen van vragen. Hierdoor krijgt iedereen met behulp van het eigen analytisch en probleemoplossend vermogen zicht op het ingebrachte vraagstuk/probleem en hoe hierin te handelen.
Croonen Coaching maakt als intervisor gebruik van de incidentmethodiek. Hierbij gaat het om ‘leren van de praktijk’, waarbij het leren van elkaar een belangrijke plaats inneemt. Het is een methodiek waarbij de eigen deskundigheid wordt benut en verder wordt ontwikkeld met als doel het bevorderen van de kwaliteit van het werk. Uit de evaluaties van intervisietrajecten blijkt dat deze methodiek effectief is en door deelnemers als positief wordt ervaren.
Neem contact op